Tweehonderd en tien muggenbeten later...

Onze kennismaking met het Amazonewoud

rain 18 °C
Bekijk Zuid-Amerika op Raf-Ellen's reiskaart.

Dag allemaal,

van maandagmorgen tot woensdagavond zaten we in de jungle. En we zullen het geweten hebben! Alle DEET in zeer hoge concentraties en lange mouwen en broekspijpen ten spijt, hebben de mosquitos en sancudos ons niet minder dan zo'n 210 keer liggen gehad!! En jeuken dat dat doet, en hoe meer je eraan krabt, hoe groter en roder die beten worden, maar dat doet zo'n deugd!! Miserabel, mn kont is een slagveld evenals Raf zn voeten...

Enfin, behalve heel veel muggen hebben we gelukkig ook nog hopen andere beestjes gezien. Even schetsen, afgelopen zondag, in Iquitos, spendeerden we een groot deel van de dag aan het vergelijken van excursies en trips naar de jungle. We wilden voor 3 dagen weg, tenmiste 100 km van Iquitos verwijderd zitten omdat de kans dan groter is dat je dieren ziet, we wilden geen zogezegd primitieve indianenstammen zien, en qua comfort mocht het gemiddeld zijn. Nu, in Iquitos is zowat elke taxichauffeur en ogenschijnlijke passant wel verbonden met een reisbureautje, dus je wordt constant lastig gevallen en aangesproken, vanaf het ontbijt. Onze taxichauffeur achtervolgde ons zowat, en een gids van een reisbureau waar we uiteindelijk niet voor kozen, kwam zelfs aan onze hotelkamer kloppen om te horen of we al een beslissing hadden genomen. Bijzonder irritant, en zeker in de verzengende, afmattende hitte!

We kozen voor de goedkoopste formule, maar via een Canadees die we in Ica ontmoetten, wisten we dat die wel ok was. Onze gids Dani, geboren en getogen in de jungle, kwam ons op maandagmorgen oppikken en na een verfrissende boottocht op de Amazone kwamen we aan bij onze lodge. Echt wel ok, behalve dat het eten weer eens bijzonder eenzijdig rijst met kip of vis zou worden, maar goed.

Op onze driedaagse ondernamen we ondermeer een botanische wandeling waarbij onze gids ons vanalles vertelde over planten en bomen. We zagen gigantische honderden jaren oude bomen, met lianen, prachtige bloemen waaronder de Heliconia, typisch voor deze zone, ... Maar na een kwartier maakten we ook kennis met de reden waarom met dit gebied "regenwoud" heet. Je kan het het best vergelijken met een douche, verfrissend wel, en het houdt de mosquitos weg, maar na onze eerste wandeling waren de enige kleren die we meehadden drijfnat, en kregen we ze tot de derde dag niet gedroogd, dit door de hoge vochtigheidsgraad van de lucht (100 %!)

's Avonds ondernamen we ook nog een nachtwandeling waarbij we, dankzij de regen, gigantische padden zagen, waarvan we er zelfs één vastnamen, en een tarantula.

De volgende dag stapten we tot een laguna waar kaaimannen op de loer lagen (die we tot Raf zijn vreugde niet hoefden te ontmoeten, voor één keer had Raf meer schrik van dieren dan ik!), en we de Victoria Amazónica, een bijzondere waterplant, en een luiaard zagen. We visten ook op piranha's met wisselend succes.

De derde dag stonden we om kwart voor vijf op om de zondsopgang te kunnen zien boven de Amazone en heel wat tropische vogels. En in de namiddag gingen we nog dolfijnen spotten, roze en grijze, en zwemmen en voetballen in en op de Amazone, heel leuk!! De wedstrijd op de zandbank eindigde op 6 - 4 voor de jungleploeg tegen een wereldselectie waarbij Rafinho met 2 goals de aanvalstrom roerde.

Wat zijn nu samengevat onze impressies van de jungle? Wandelen in het Amazonewoud betekent met je laarzen kniediep door modder waden, schrik hebben een hongerige kaaiman of anaconda te kruisen, overdag maar vooral 's nachts uren in je bed kunnen liggen luisteren naar alle geluiden die je om je heen hoort, slecht slapen wegens de hitte en de alomtegenwoordige muggen, en je constant vies voelen door de mix van zweet, anti-muggenspul, zonnecrème en modder. Blij dat we dit deden, maar eerlijkgezegd ook blij dat het achter de rug is.

Op donderdag namen we de boot richting Leticia in Colombia, 9 uur stilzitten op een te smalle zetel, ik met constante buikpijn, Raf compleet uitgeput na nogmaals een zowat slapeloze nacht. Ook in Leticia was het verzengend heet.
Met de laatste energie in ons oververhitte lijf strompelden we nog even richting Brazilië (Tabatinga). Je kan er trouwens de grens over zonder migratiedienst of douane te passeren. Door de Amazone en haar zijtakken is het namelijk onbegonnen werk iedereen te registreren. Om dit op te lossen krijg je na aankomst 24u om je aan te melden, anders...

We waren na al deze hitte heel erg blij toen we het vliegtuig richting Bogotá opmochten, 18 graden en regen, zo hebben wij Belgen het graag! Zoals verwacht werden we daar geweldig ontvangen door onze Colombiaanse vriend Jean-Pierre!!